Helhetsstruktur och
språk
|
Steg 1
|
Steg 2
|
Steg 3
|
Steg 4
|
Textnivå
|
Rubriker finns och har anknytning till innehållet.
|
Rubrikerna täcker textens innehåll.
|
Rubrikerna täcker textens innehåll och fungerar
(genom att visa genre för t. ex. argumenterande texter)
|
Rubrikerna är
tydliga, täcker textens innehåll och fungerar utmärkt. (genom att
visa genre för t. ex. argumenterande texter)
|
Styckenivå
|
Styckeindelning
förekommer.
Bindningar förekommer.
|
Styckeindelningen fungerar genom att varje stycke
är en sammanhållen helhet.
Bindningar förekommer och fungerar ganska väl.
|
Väl fungerande styckeindelning ofta med
tydliga kärnmeningar.
Meningarna är
bundna genom
olika sorters bindningar, vilka fungerar väl.
|
Väl fungerande styckindelning med tydliga
kärnmeningar där det är lämpligt.
Variation på styckenas längd inspirerar läsningen
och markerar deras olika tyngd.
Bindningar inom
och mellan meningar är varierade, väl valda och
fungerar utmärkt.
|
Styckeindelning och Rubriker
Igår har jag jobbade med Alijan om hur kan man rätta med Rubriken, det var interessant att rätta sig själv eller efter en kamrat, för att ibland det är svårt att ser vad vi har gjort fel. Och en kamrat kan hjälpa oss att upptäcka några fel. Det finns ju också att ibland jag missar som några styckeindelning och min kamrat kan rätta också.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
Kloka ord Hodan. Du gör en medveten reflektion över ditt lärande. Som du skriver har vi ofta svårt att själva se vad vi gör för fel i en text därför är det bra att låta någon annan läsa texten och ge respons. Av gårdagen lärde jag mig att ni i gruppen kan jättemycket och att ni kan ge bra respons på varandras texter. Nu genom att du såg saker i Alijans texter betyder det att du har utvecklat strategier för att se vad som är en fungerande rubrik och vad som menas med en fungerande styckeindelning. Det gör att du får verktyg för att utveckla dina egna texter.
SvaraRaderaDu befinner dig mellan steg 1 och 2. Bearbeta styckeindelningen i några av dina texter mot nivå 2. När du är klar med detta är det meningen att du plockar fram dessa strategier och använder dem när du skriver nya texter. På så sätt arbetar du mot nästa steg (steg 3)